علوم شیرین
اکثر بچه ها برای یادگیری دروس پایه زیست و فیزیک شیمی و زمین نیاز به کمک دارند
هر انسانی در هسته ی تک تک سلولهای بدن خود دارای ۲۳ جفت یا ۴۶ عدد کروموزوم است.هر جفت کروموزوم شباهت زیادی به هم دارند و به آنها کروموزوم های همتا یا هومولوگ می گویند . امروزه ما می دانیم که این کروموزوم ها را به نسبت مساوی ۲۳ و ۲۳ از پدر و مادر ارث برده ایم و در روی هر کروموزوم واحدهایی وجود دارد که به آن ها ژن می گویند و برای ایجاد هرویژگی در فرد حداقل دو ژن لازم است که یکی روی کروموزوم پدری و دیگری روی کروموزوم مادری فرد قرار دارد مثلاْ رنگ چشم فرد یا بلندی قد یا شکل لاله ی گوش به این صورت به ارث رسیده می شود.بنابراین بسیاری از صفات ما که در بزرگسالی ظاهر می شوند مدت ها قبل از تولد شکل گرفته اند که می توان مثلاْ از بیماری های ارثی مانند بعضی سرطان ها نام برد .

 


نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و هفتم مرداد 1391 توسط دریا پارسیان |
نظریه ی لامارک بسیار موفقیت آمیز بود اما سرانجام مشخص شد که فقط قسمتی از این نظریه درست بوده است!

این که استفاده یا عدم کاربرد یک اندام باعث ایجاد صفتی اکتسابی می شود سخنی کاملاْ درست است(مانند زمانی که دست راست یک نفر که راست دست است قوی تر از دست چپ او است یا این که با بستن چشم سالم می توان با کارکردن زیاد با چشم تنبل عارضه ی تنبلی چشم را درمان کرد)

اما اشتباه لامارک در این بود که او این صفت ها را ارثی می دانست.درحالی که فقط صفاتی که روی ژن های فرد نوشته شده اند قابل به ارث رسیدن به نسلهای بعد هستند.

جالب است بدانید که داروین در همان سالی متولد شد که لامارک نظریه ی خود را بیان کرد!

نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و هفتم مرداد 1391 توسط دریا پارسیان |
ویسمن دانشمند آلمانی بود که با نظریه ی لامارک ( استفاده یا استفاده نکردن اندام ها ) مخالف بود و عقیده داشت که این صفات که از طریق محیط در فرد ایجاد می شوند در افراد نسلهای بعد ظاهر نمی شوند.

لامارک کورشدن موشهای کور و ضعف بینایی آن ها را به دلیل زندگی در تاریکی زیر زمین میدانست و عقیده داشت که به مرور زمان و در چندین نسل موشهای کور بینایی خود را از دست داده اند .

ویسمن برای رد کردن نظریه ی لامارک آزمایشی را طرح کرد . او دسته ای موش بیچاره را در قفس نگهداری کرد و دم همه ی آنها را برید و گذاشت تا زاد و ولد کنند و هربار که بچه موشی به دنیا می آمد دمش را سریع قطع می کرد و این کار را تا ۲۲ نسل روی موشها انجام داد و ثابت کرد که  موشهای به دنیا آمده دمهایی به اندازه ی طبیعی دارند و هیچ موشی بدون دم متولد نشده است.

بنابراین ویسمن اعلام کرد که صفات اکتسابی( بوجود آمده براثر شرایط محیط) هیچ گاه ارثی نمی شوند .

جالب است بدانید که اوبرای اثبات حرفش ۱۵۹۲ موش بیچاره را از داشتن دم محروم کرد!

نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و هفتم مرداد 1391 توسط دریا پارسیان |

1- لامارک : (دانشمند فرانسوی قرن 18 )نظریه ی او براین اساس است که آیا از یک اندام استفاده می شود یا نه 

وقتی از اندامی زیاد استفاده شود قوی شده و اگر به کار نرود ، رشد چندانی نخواهد کرد و این ویژگی به نسل های بعدی به ارث می رسد.

مثلاً ؛ موش کور به دلیل زندگی در تاریکی و عدم استفاده از چشم ها ، با گذشت زمان و در نسلهای پشت سرهم بینایی خود را از دست داده است.

2- داروین : ( زیست شناس انگلیسی قرن 19 ) نظریه ی او انتخاب طبیعی نام دارد و این نظریه را در کتاب منشأ انواع شرح داد.

انتخاب طبیعی به این معنی است که طبیعت در هر محیط افراد سازگارتر را انتخاب می کند و آنهایی را که برای زیستن در آن محیط مناسب نیستند ،را ازبین می برد.

داروین در مطالعات و ازمایشهایش متوجه شد ؛ با این که تعداد فرزندها از والدین بیشتر است ولی همیشه به دلایل زیادی از جمله بیماری ،نبود غذای کافی و شکار شدن ؛باز هم در مجموع تعداد جانداران خیلی زیادتر نمی شود.مثلاً علی یک ماهی گوپی خرید که بعد از دو روز در آکواریوم حدود 60 تخم گذاشت ولی خود ماهی مادر و ماهی های دیگر آکواریوم شروع به خورده آنها کردند.علی ماهی های بزرگ را در آکواریوم دیگری انداخت .بعضی از تخم ها اصلاً به بچه ماهی تبدیل نشدند و بقیه که از تخم بیرون آمدند؛شروع کردند و دیگر بچه ماهی های ضعیفتر و بقیه ی تخم ها را خوردند و در آخر فقط دو بچه ماهی برایش باقی ماند که آنها هم همان روز اول که به آکواریوم بزرگ ، کنار ماهی های بزرگ رفتند به وسیله ی آن ها خورده شدند!

در حقیقت علی شاهد یک رقابت برای زنده ماندن و زندگی کردن بود که در این رقابت همیشه موجود قوی تر و سازگار تر برنده است .

3- دووریس: ( دانشمند هلندی قرن 20 ) که نظریه ی جهش را بیان نمود.

صفاتی که ناگهان در فرد ظاهرشده و به نسلهای بعد نیز انتقال پیدا می کنند.این صفات بیشتر مواقع بد و نامطلوب هستند ولی اگر مفید باشند؛موجب سازگاری بیشتر جاندار و افزایش جمعیت ان گونه می شوند.


نوشته شده در تاريخ شنبه چهاردهم مرداد 1391 توسط دریا پارسیان |
از فسیل ها می توان استفاده های زیادی کرد که در زیر به صورت خلاصه تعدادی را بیان می کنیم :

1- بعضی فسیل ها مانند زغال سنگ و نفت را می سوزانیم تا از انرژی آن ها استفاده کنیم به این موادسوخت های فسیلی می گویند.گاهی نیز  این مواد  در ساخت مواد دیگر به کار می روند.

2- از بعضی فسیل ها در تعیین محل مواد معدنی استفاده می شود.

3- بعضی فسیل ها برای تشخیص آب و هوای گذشته کاربرد دارند.

4- به کمک فسیل ها اطلاعات زیادی در مورد خشکی ها، بیابان ها، جنگلها و دریاها واینکه آب آن ها شیرین یا شور بوده یا عمق آن ها کم یا زیاد بوده می توان بدست آورد.

5- با بررسی فسیل ها می توان فهمید که کدام جانداران قدیمی تر هستند و کدام یک دیر تر بوجود آمده اند.همچنین جدولی بدست می اید که با کمک آن می شود سن لایه های رسوبی مختلف را حدس زد و یا محاسبه کرد.

فسیل هایی که در لایه های قدیمی یا زیرین یافت می شوند، ساختمان ساده تری دارند و تعداد و تنوع کم تری هم دارند در حالی که فسیل های جدید در لایه های بالاتر قرار گرفته و ساختمان کامل تری دارند و تعداد و انواع بیشتری نیز از آن ها دیده می شود.

ترتیب پیدایش جانوران : در حدود 3 میلیارد سال پیش ابتدا باکتری ها که موجوداتی تک سلولی هستند بوجود آمدند .در ترتیب پیدایش جانداران اول بی مهره ها وبعد مهره داران ساده و خونسرد وسپس مهره داران خونگرم پدید آمده اند.به عبارت دیگر حیات از دریا شروع شده و بعد به خشکی رسیده است.

ترتیب پیدایش گیاهان : اولین گیاهانی که روی زمین بوجود آمدند ؛ جلبک های دریایی بودند که از تعدادی سلول که به صورت رشته ای دنبال هم قرار داشتند ، ساخته شده بودند. سپس خزه ها ،سرخس ها و انواع دیگر گیاهان هاگ دار بوجود آمدند ؛همان طور که می دانید این گیاهان گل نداشتند ولی با گذشت زمان گیاهان تکامل یافته تر - ابتدا بازدانه یا مخروط دار  و بعد نهان دانه یا گلدار  بوجود آمدند. و در آخر می توان گفت که دولپه ای ها پیشرفته ترین گیاهان هستند. 

نوشته شده در تاريخ جمعه سیزدهم آبان 1390 توسط دریا پارسیان |
در بین سنگ هایی که پوسته ی زمین را ساخته اند ٫ سنگ های رسوبی از اهمیت زیادی برخوردارند.در این دسته از سنگ ها رسوبات به صورت لایه هایی موازی مانند برگ های کتاب روی هم انباشته شده اند و شما فقط در روی سنگ های این گروه است که می توانید تاریخچه ی تصویری از گذشته ی زمین و موجوداتی که روی آن زندگی میکرده اند را پیدا کنید.

اگر لایه های رسوبات قرار گرفته روی هم چین نخورده باشند ٫می توان گفت که لایه های بالایی جوان تر و لایه های زیرین پیر و قدیمی تر هستند .اما در صورت چین خوردگی لایه ها در اثر حرکت ورقه های سنگ کره  -که در فصل بعد بیشتر با آن آشنا خواهید شد - دیگر به این صورت نمی توان قدیم و جدید بودن آن ها را تعیین کرد بلکه باید به دنبال مواد سازنده ی لایه ها و فسیل های درون آن ها بود .

فسیل «سنگواره » : آثار و بقایای موجودات قدیمی که در بین بعضی از مواد سازنده ی پوسته ی زمین پیدا می شوند .قدیمی ترین فسیل کشف شده مربوط به یک نوع باکتری است که در ۱/۳ میلیارد سال پیش در قاره ی استرالیا می زیسته است.

فقط از تعداد کمی از موجودات گذشته فسیل باقی مانده است زیرا :

بعضی جانداران قسمت سختی مانند استخوان نداشته اند که به فسیل تبدیل شود.گروهی نیز خوراک دیگر جانداران شده اند. جسد عده ای نیز بعد از مرگ توسط باکتری ها و دیگر موجودات تجزیه کننده و باکمک هوا و یا زیر آب تجزیه گردیده و کاملاْ از بین رفته اند.

در میان جانداران گذشته از آن هایی فسیل بوجود آمده که :

دارای اعضای سخت مانند استخوان ٫دندان ٫ صدف ٫ کیتین «نوعی بافت شبیه ناخن » ٫ شاخ ٫سم و بافت چوبی بوده اند. البته باید جسد آن ها در محلی امن و به دور از دست مردار خواران و تجزیه کننده ها در جایی که هوا وجود ندارد به خوبی حفظ شده باشد.

با توجه به این گفته ها ٫ بهترین مکان برای فسیل شدن :

محیط های رسوبی مانند دریا و دریاچه ها است.زیرا جسد هر جاندار خیلی سریع به وسیله ی رسوباتی که با جریان آب رودخانه ها به دریا می آید پوشیده می شود .همچنین در محیط های آبی تعداد و انواع موجوداتی که زندگی می کنند بیش تر از محیط های خشکی است.به طوری که امروزه بیش از ۹۰ درصد جانوران ساکن دریا هستند.

تذکر : فسیل فقط در دریا ها بوجود نمی آید بلکه در خشکی نیز تشکیل می شود ولی تعداد فسیل های ایجاد شده در خشکی ها بسیار ناچیز است. در یخچال های قطبی ٫ غار ها ٫ طوفان های شن و ماسه ٫ شیره های گیاهی ٫مواد نفتی و خاکستر های آتشفشانی امکان تشکیل فسیل وجود دارد.

۲۰۰۰ سال پیش در شهر پمپی ایتالیا به دلیل فوران و فعالیت ناگهانی کوه آتشفشانی وزوو تقریباْ تمام مردم شهر به فسیل تبدیل شدند . در سال ۱۹۸۹ این شهر مدفون شده در زیر خاکستر کشف شد و امروزه به عنوان یک موزه ی طبیعی قابل دیدن  عموم مردم و از جاذبه های توریستی این شهر است.یکی از عکس های این شهر در کتاب شما نشان داده شده است.

 


نوشته شده در تاريخ چهارشنبه یازدهم آبان 1390 توسط دریا پارسیان |
اسیدها و بازها را نمی توان چشید .زیرا موادی خطرناک هستند که گاه باعث ایجاد مسمومیت  و گاه خورندگی و آسیب به پوست می شوند.به همین دلیل باید به روش های دیگر آن ها را شناسایی کرد.

آزمون های شناسایی آزمایشهای ساده ای هستند که به کمک آن ها می توان برخی مواد را شناسایی کرد.برای شناسایی اسید و باز نیز از همین روش استفاده می کنند.

چهار شناساگر اصلی عبارتند از :

 ۱- کاغذ تورنسل «لیتموس»  : این ماده که از نوعی گلسنگ به دست می آید در محیط اسیدی قرمز و در محیط بازی آبی رنگ می شود.

۲- محلول فنول فتالئین : مایعی بی رنگ که در محیط قلیایی ارغوانی رنگ می شود .

۳- محلول برومو تیمول بلو  «بلودو متیلن » :که در محیط اسیدی زرد و در محیط بازی آبی رنگ می شود.

۴- متیل اورانژ : که در محیط اسیدی قرمز و در محیط قلیایی زرد است.

دو معرف «شناساگر » اول در بیشتر آزمایشگاه های مدارس وجود دارند و قابل استفاده می باشند. 

نوشته شده در تاريخ شنبه هفتم آبان 1390 توسط دریا پارسیان |
ترکیبات یونی در کتاب شما به سه دسته ی اسید ٫ باز «قلیا »  و نمک تقسیم و معرفی شده اند.

اسید ها : اسید ها موادی عموماْ ترش مزه هستند که با فلزات واکنش داده و گاز هیدروژن آزاد می کنند.اسید ها با گروه قلیاها نیز واکنش شیمیایی می دهند.اگر اسیدی را در آب -البته با احتیاط کامل - حل کنید ٫محلول حاصل خاصیت الکترولیت دارد یعنی جریان برق را از خودش عبور می دهد.همه ی اسید ها دارای عامل اسیدی    H  هستند .

آب لیمو و انواع آب میوه های موجود در بازار دارای خاصیت اسیدی هستند. سرکه با نام علمی استیک اسید ٫ جوهر لیمو با نام علمی سیتریک اسید ٫ جوهر گوگرد با نام علمی سولفوریک اسید ٫ جوهر نمک با نام علمی هیدروکلریک اسید و جوهر شوره با نام علمی نیتریک اسید در این دسته قرار دارند. در بین دارو ها قرص آسپیرین و ویتامین ث نیز اسیدند.

بازها : به این گروه قلیا نیز گفته می شود .کلمه ی قلیا به معنای خاکستر است. این مواد تلخ مزه اند و در صورتی که به دست شما مالیده شوند حالتی صابون مانند ایجاد می کنند. اگر مایع سفید کننده «وایتکس » روی دست شما ریخته باشد به خوبی معنی این حرف را می فهمید. باز ها با اسید ها واکنش می دهند و خاصیت الکترلیت هم دارند.همه ی باز ها دارای عامل بازی یا عامل هیدروکسید  OH   هستند.

شامپو ٫صابون ٫ خون انسان ٫جوش شیرین ٫ محلول آمونیاک٫ مایعی که بر اثر فشار از پوست پرتقال خارج می شود و پودر سفید رنگی که با نام تجاری «چنته » برای باز کردن راه فاضلاب استفاده می شود ٫همگی خاصیت قلیایی دارند.سود سوز آور با نام علمی سدیم هیدروکسید ٫ کود پتاس با نام علمی پتاسیم هیدروکسید و آب آهک با نام علمی کلسیم هیدروکسید نیز در این گروه از ترکیبات یونی جای دارند.

نمک ها : ترکیبات یونی که بیشتر شامل یک فلز و یک نافلز هستند را با نام عمومی نمک می شناسیم.در این نوع مواد یون های مثبت و منفی با کمک پیوند یونی در کنار هم قرار گرفته اند و هنگامی که این مواد در آب حل می شوند و یا به صورت مذاب در می آیند به دلیل شکسته شدن پیوند یونی و پراکنده شدن یون ها ٫به آب خاصیت رسانایی الکتریکی می دهند که می گوییم محلول نمک ها الکترولیت است.معروف ترین نمک ها نمک خوراکی «سدیم کلرید » است که روزانه از آن استفاده می کنیم.

اگر یک اسید و یک باز با هم واکنش بدهند خاصیت هم را خنثی کرده و دو ماده ی جدید به نام نمک و آب تولید می کنند .البته توجه داشته باشید که نوع نمک تولید شده بستگی به اسید و باز مورد استفاده دارد.

نوشته شده در تاريخ شنبه هفتم آبان 1390 توسط دریا پارسیان |
ترکیب همان طور که از اسمش پیداست مرکب از دو یا چند اتم مختلف می باشد. ترکیبات شیمیایی دیگر خواص عناصر یا اتم های سازنده ی خود را ندارند بلکه مواد جدیدی هستند که ویژگی های جدیدی نیز دارند.

همان طور که از ترکیب حروف ۳۲ تایی الفبا هزاران کلمه ساخته می شود ٫ از ترکیب ۱۰۹ عنصر شناخته شده نیز هزاران ماده ی مرکب جدید ایجاد می شود. ترکیبات شیمیایی را به دو دسته ی ترکیبات مولکولی و ترکیبات یونی تقسیم می کنند.

- ترکیبات مولکولی : ترکیباتی که ذرات سازنده ی آن مولکول ها هستند. آب فراوان ترین ترکیب مولکولی موجود در طبیعت است. در این مولکول ها اتم ها توسط یک نیروی جاذبه ی قوی به نام پیوند کووالانسی کنار هم قرار گرفته اند.

توجه : پیوند کووالانسی فقط بین اتم های یک مولکول وجود دارد.

تفلون ٫آمونیاک ٫ اتانول و اتیلن گلیکول همه ترکیبات مولکولی هستند که کاربرد های مفیدی در زندگی انسان دارند.

- ترکیبات یونی : ذرات سازنده ی این نوع ترکیب ها یون های مثبت و منفی هستند.در واقع اگر در یک اتم تعداد الکترون ها و پروتون ها برابر نباشد آن اتم به یون تبدیل شده است .

یون مثبت اتمی است که الکترون از دست داده و یون منفی اتمی است که الکترون گرفته است.

از نظر اندازه یون منفی حجم بزرگتری از خود اتم دارد ٫در حالی که یون مثبت از اتم اصلی حجم کوچکتری دارد.

یونهای مثبت و منفی مانند قطب های شمال یاب و جنوب یاب آهن ربا هم دیگر را جذب می کنند.

بیشتر فلزات مخصوصاْ گروه یک و دو اصلی به شدت دوست دارند که به یون مثبت تبدیل شوند درحالی که نافلزات گروه هالوژنها یا گروه هفت اصلی دوست دارند که الکترون بگیرند و همین امر باعث ایجاد پیوند یونی بین این دو گروه و تولید ترکیبات یونی می شود.

نمک خوراکی «سدیم کلرید » یک ترکیب یونی است که در آن یون مثبت سدیم با یون منفی کلر ترکیب شده و یک شبکه بلوری مکعب شکل را بوجود آورده است که در آن هر یون منفی کلر به وسیله ی ۶ یون مثبت سدیم  و هر یون مثبت سدیم به وسیله ی ۶ یون منفی کلر احاطه شده است.

نوشته شده در تاريخ چهارشنبه چهارم آبان 1390 توسط دریا پارسیان |
یاکوب برسیلیوس دانشمند سوئدی اولین بار نمادهای ساده ای را معرفی کرد که برای نمایش عنصرهاو فرمول های شیمیایی بکار می روند.

- نماد شیمیایی : از یک یا دو حرف اول نام لاتین عنصر به جای نوشتن نام کامل آن استفاده می کنیم که حرف اول را بزرگ و حرف دوم در صورت استفاده کوچک نوشته می شود. مثلاْ هیدروژن H

-فرمول شیمیایی : با سه حرف «ر٫ا٫د» چند کلمه می توانید بنویسید ؟

راد ٫ دار ٫ردا ٫ دادار ٫ رادار ٫ داد ٫ ارد ٫ اراد ٫ دارا ٫ ...

همان طور که با حروف می شود کلمات زیادی ساخت ٫با عنصرها هم می شود ترکیبات مختلفی ساخت مثلاْ : کربن C ّ٫هیدروژن H ٫اکسیژن Oمی توانند به صورت های مختلف با هم ترکیب شده و مواد مرکب گوناگونی را بسازند :

آب H2O ٫ کربن دی اکسید CO2 ٫کربن مونوکسید CO ٫ H2O2آب اکسیژنه ٫ H2CO3کربنیک اسید ٫

از فرمول شیمیایی می توان نوع اتم های درون هر ماده مرکب  و تعداد هر نوع اتم را فهمید .برای مثال در آب  دو نوع اتم وجود دارد اکسیژن و هیدروژن  که یک اتم اکسیژن و دو اتم هیدروژن می باشند.

نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و نهم مهر 1390 توسط دریا پارسیان |
وقتی دانشمندان به مطالعه روی اتم های هیدروژن پرداختند متوجه شدند که سه نوع اتم با جرم های مختلف وجود دارند که از نظر خواص شیمیایی هرسه هیدروژن هستند.

-اتم هیدروژن معمولی که در هسته اش فقط یک پروتون دارد.

-اتم دوتریم که در هسته اش یک نوترون و یک پروتون دارد.

-اتم تریتیم که پرتوزا بوده و در هسته اش یک پروتون و دو نوترون دارد.

توجه : هر سه اتم بالا به علت داشتن یک پروتون در خانه شماره یک جدول تناوبی قرار می گیرند و بنابراین هرسه هیدروژن هستند ولی به دلیل تعداد نوترون متفاوت از نظر عدد جرمی و جرم اتمی و خواص فیزیکی وابسته به جرم با هم متفاوتند.به همین دلیل هر سه ایزوتوپ هیدروژن هستند.

نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و نهم مهر 1390 توسط دریا پارسیان |
پروتون : درون هسته جای دارد بار الکتریکی مثبت داردو از نظر جرم ۱۸۴۰ بار سنگین تر از الکترون است.

نوترون : درون هسته است. بار الکتریکی نداردو از نظر جرم ۱۸۴۰ بار سنگین تر از الکترون است.

الکترون : اطراف هسته قرار دارد.بار الکتریکی آن منفی ولی از نظر اندازه برابر با بار پروتون است.از نظر جرم خیلی سبک تر از نوترون و پروتون است.

عدد اتمی : تعداد پروتون های دورن هسته ی اتم را عدد اتمی می گویند و با حرفz نمایش می دهند.

عدد جرمی : به مجموع تعداد پروتون ها و نوترون های هر اتم عدد جرمی آن می گویند و با حرف Aنمایش می دهند.

در سال ۱۸۶۹ میلادی «مندلیف » روسی متوجه شد که اگر عناصر شیمیایی را بر اساس افزایش جرم اتمی پشت سر هم بنویسد ٫ خواص فیزیکی و شیمیایی آن ها  به طور تناوبی تکرار می گردد.چند سال بعد که عدد اتمی کشف شد ٫ جدول تناوبی براساس عدد اتمی نوشته شد.

به ستون های عمودی در جدول تناوبی گروه می گوییم و ردیف های افقی را دوره یا تناوب می نامیم.

- هیدروژن که در خانه شماره یک جدول قرار دارد سبک ترین عنصر بوده و تنها عنصری است که در هسته ی خود نوترون ندارد.

-عناصر سمت راست جدول تناوبی خاصیت نافلزی و عناصر سمت چپ خاصیت فلزی دارند.

-آخرین گروه اصلی در جدول که در سمت راست جدول قرار گرفته گروه صفر یا گروه گاز های بی اثر می باشد که آرایش الکترونی پایدار داشته و دوست ندارند در واکنش های شیمیایی شرکت کنند و یا به عبارتی دوست ندارند که الکترون از دست بدهند یا بگیرند.

-بیشتر عناصر جدول تناوبی جامد و فلز هستند.فقط یک فلز مایع «جیوه » و یک نافلز مایع «برم » در آن قرار دارد و به عبارتی همین دو عنصر مایع شناخته شده اند.

-اورانیم سنگین ترین فلزی است که به طور طبیعی در خاک وجود دارد و به عنوان سوخت هسته ای در راکتور ها مورد استفاده قرار می گیرد.

- بعد از هیدروژن سبک ترین عنصر جدول تناوبی هلیم نام دارد که برای پرکردن بالنها مطمئن تر و بی خطر می باشد.این عنصر گازی نجیب است که در گروه گاز های بی اثر گروه ۸ اصلی یا در کل گروه ۱۸ قرار دارد.

نوشته شده در تاريخ جمعه بیست و نهم مهر 1390 توسط دریا پارسیان |
در این قسمت ما با نظر شش دانشمند در مورد اتم آشنا می شویم که با گذشت زمان هر یک از آن ها سعی کرده اند که نظر دیگری را به چالش کرده و خود نظریه ای بهتر بیان کنند.

۱- دموکریت فیلسوف یونانی  در حدود ۲۳۰۰ سال پیش اولین بار کلمه ی اتم را بکار برد و گفت که همه ی مواد از ذرات تجزیه ناپذیری به نام اتم ساخته شده اند. او اتم های آب را کروی  اتم مواد ترش را لوزی شکل با لبه های تیز تعریف کرد.

۲- دالتون دانشمند انگلیسی که ۲۰۰۰ سال بعد از دموکریت - حدود ۳۰۰ سال پیش - اعلام کرد که مواد از اتم ساخته شده اند ولی تمام اتم ها گرد و کروی و توپر و بدون ساختار درونی هستند . اتم ها در نظر او شبیه ساچمه های فلزی بودند !

۳- جوزف تامسون دانشمند انگلیسی در سال ۱۸۹۷ با آزمایشاتی که انجام داد فهمید که ذراتی با بار منفی در اتم هستند که نام آن ها  را الکترون گذاشت .اما اتم در حالت عادی بدون بار است پس او گفت که الکترون ها در خمیری از بار مثبت قرار دارند.« نظریه کیک کشمشی یا مدل هندوانه ای اتم »

۴- در سال ۱۹۱۱ یعنی چهارده سال بعد ارنست رادر فورد دانشمند نیوزیلندی نظر خود را در مورد اتم بیان کرد : یک توپ فوتبال را وسط یک استادیوم ورزشی در نظر بگیرید٫ اتم هسته ای کوچک دارد که در وسط آن بوده و تقریباْتمام جرم هسته در آن متمرکز شده ٫این هسته دارای ذراتی است که بار مثبت دارند.رادرفورد اسم این ذرات را پروتون گذاشت.الکترونها این هسته ی کوچولو را محاصره کرده اند ولی بین الکترون ها و هسته فضای خالی بسیار بزرگی قرار دارد.

توجه : رادرفورد به همراه دو نفر از همکارانش آزمایشی انجام داد که در آن ذرات ریزی با بار مثبت به نام آلفا را به سوی یک ورقه نازک طلا پرتاب کرد. البته این آزمایش در محیط خلائ یعنی جایی که حتی هوا وجود ندارد که روی نتیجه ی آزمایش اثر بگذارد ٫انجام گرفت.بیشتر ذرات آلفا بدون تغییر مسیر از میان ورقه ی طلا عبور می کردندیعنی فضای خالی زیادی در اتم وجود دارد.تعداد کمی از ذرات آلفا در هنگام عبور کمی منحرف می شدند که یعنی در اتم بار منفی وجود دارد.تعداد خیلی خیلی کمی از این ذرات با بارمثبت نیز کاملاْ به عقب برمی گشتند که یعنی در اتم بار مثبت کوچکی متمرکز است که بارهای مثبت یکدیگر را دفع کرده اند.

۵- نظریه ی رادرفورد یک اشکال بزرگ داشت : چطور با وجود مثبت بودن بارهسته و منفی بودن بار الکترون ها و فقط وجود فضای خالی بین آن ها الکترون ها روی هسته ی اتم سقوط نمی کنند؟

نیلز بور دانشمند دانمارکی دو سال بعد این اشکال را برطرف کرد :همان طور که در منظومه ی خورشیدی سیارات به دور خورشید که در مرکز قرار دارد روی مدارهای خاصی در حال گردش هستند ٫ در اتم نیز هسته در وسط قرار دارد و الکترون ها روی مدار های دایره ای شکل به دور هسته پیوسته در حال گردش هستند.

۶-جیمز چادویک دانشمند انگلیسی ۲۰ سال بعد از بور متوجه شد که از نظر جرم در اتم باید ذراتی  سنگین مانند پروتون وجود داشته باشد که بدون بار باشند .او اسم این ذرات را نوترون نهاد.

داستان از این قرار بود که در بررسی ها مشخص شد که جرم الکترون آنقدر کم است که می شود از آن صرف نظر کرد پس فقط جرم پروتون مهم بود ولی اگر فقط پروتون در هسته باشد باید جرم اتم هلیم با داشتن ۲ پروتون  دو برابر جرم اتم هیدروژن با داشتن ۱ اپروتون باشد ولی وقتی جرم آن ها را اندازه گرفتند جرم اتم هلیم چهار برابر اتم هیدروژن بود. پس ذراتی به سنگینی پروتون در هسته اتم وجود دارد که همان نوترون ها هستند.

 

نوشته شده در تاريخ یکشنبه دهم مهر 1390 توسط دریا پارسیان |

علوم سوم راهنمایی

اکنون هفت سال است که شما با درس علوم آشنا شده اید و تفاوت این درس را با دیگر دروس خوب می دانید  .در علوم همه چیز  در حفظ مطالب خلاصه نمی شود و بیشتر مواقع بایدبا کمک گرفتن از اصول اولیه و درک آن ها به حل مسئله بپردازید. به نظر من درسهایی که فقط به حفظ مطالب اصرار دارند انسان را به طوطی هایی تبدیل می کنند که بدون فهمیدن معنای جمله ٫آن را تکرار می کنند.پس هیچ وقت این طور درس نخوانید زیرا خیلی زود مطالب را فراموش خواهید کرد . فکر کنید چند روز قبل به سینما رفته  و فیلمی را دیده اید آیا اکنون تمام صحنه های آن را به یاد می آورید؟ احتمالاْ پاسخ شما «نه» است.

به قول چینی ها فقط زمانی می شود به خوبی چیزی را به یاد آورد و یا فهمید که آن را خود انجام داده باشید! پس سعی کنید در انجام آزمایشات دخالت داشته باشید و بدانید با یک گوشه نشستن و کم رویی و فقط با نگاه کردن آنقدر که باید یاد نخواهید گرفت.

شاید هزاران انسان افتادن سیب از درخت را دیده باشند ولی تنها کسی که به فکر فرو رفت و به دنبال دلیل سقوط آن گشت اسحاق نیوتن بود و به همین دلیل نیز به دانشمند بر جسته ای تبدیل شد.پس اگر شما هم می خواهید روزی دانشمند موفقی شوید ٫ نسبت به محیط اطرافتان بی اعتنا نباشید و کنجکاو بوده از قدرت تفکر و ابتکار درونی خود استفاده کنید.

هرجا از علم در زندگی روزانه استفاده عملی کنیم آن را فن آوری یا تکنولوژی می گوییم.مثل ساخت رادیو با کمک علم فیزیک و امواج رادیویی/ کشف آنتی بیوتیک برای درمان بیماری ذات الریه با مطالعه روی کپک ها / ساخت هواپیما با کمک مشاهده ی پرندگان

در قرن بیستم یکباره علم آنقدر پیش رفت که میانگین عمر ادمی را از ۴۰ سال به بالای هفتاد سال رسانید /بیماری ها ی زیادی را ریشه کن کرد وآسایش را برای بشر راحت طلب امروزی فراهم نمود.

می دانم شما هم دوست دارید دانشمند شوید و به همین دلیل باید اصول اولیه این کار را بدانید وبه آن عمل کنید:

۱- از انجام آزمایش و تجربه کردن نترسید٫ البته بعضی از آزمایشات را باید با کمک دبیر خود انجام دهید .

۲-مهارت های یادگیری مانند مشاهده ٫اندازه گیری٫ پیش بینی ٫تفسیر کردن و طراحی تحقیق را یادگرفته و بکار ببرید.

۳-شما باید به مطالعه ی طبیعت علاقمند باشید و از این معلم بزرگ چیزهای جدید ی یاد بگیرید که به نفع زندگی انسان باشد.

۴-ابتدا پرسش مناسب طرح کنید چرا که پرسش مناسب شما را به سمت انجام فعالیت برای رسیدن به پاسخ راهنمایی می کند.

۵- کارها ی مهم به تنهایی  قابل انجام نیستند و در دنیای امروزی که هیچ کس نمی تواند متخصص همه ی علوم باشد دانشمندان نیازمند کمک دیگران هستند  تا به نتیجه ی بهتر و دقیق تری دست یابند.

۶-یادداشت برداری از کارها و تحقیقات علمی بسیار با اهمیت است و به اطلاعات به دست آمده نظم می بخشدو از دوباره کاری وتکرار اشتباهات جلوگیری می کند.

۷- شما باید نکات مهم درس را به صورت خلاصه نوشته و رابطه ی بین آن ها تعیین کنید تا درک بهتری از موضوع درس داشته باشید. من هنوز هم برای هر امتحانی از خلاصه نویسی و یادداشت برداری استفاده می کنم .البته خلاصه های نوشته شده را سر جلسه ی امتحان نمی برم !

۸-  در آزمایشگاه به مواد خطرناک دست نزنید و نکات ایمنی را رعایت نمایید. از عینک محافظ و دستکش استفاده کرده و از وسایل برقی و ابزار های نوک تیز و برنده با اجازه و کمک دبیر استفاده کنید.مطالعه علم با تفریح و سرگرمی همراه است ولی از شوخی های بیجا در محیط آزمایشگاه جداْ خودداری کنید.

توجه :

عامل بیماری مالاریا پلاسمودیوم نام دارد که در بدن پشه آنوفل ماده بوده و  در اثر گزیدگی به انسان او را دچار مالاریا می کند.کشف عامل این بیماری ۲۰۰۰ سال طول کشید .

سیم خاردار ابتدا در سال ۱۸۷۳ توسط کشاورزی به نام جوزف اف گلیدن ساخته شد که از دو رشته سیم صاخ خاردار تشکیل شده بودند که یکی از این دو توسط خارهای پیچ خورده ای پوشیده شده بود. ابتدا از سیم های خاردار در مزارع برای متوقف کردن گاو و گوسفندان استفاده می شد ولی در دوران جنگ همین سیم ها باعث پیروزی لهستان و کند شدن عملیات دشمن و جلوگیری از ورود آن ها به مناطق حفاظت شده بود.

مدیر وبلاگ

نوشته شده در تاريخ جمعه یکم مهر 1390 توسط دریا پارسیان |
قالب وبلاگ

قالب وبلاگ بهار